marijevanwinden.reismee.nl

Het laatste deel van Australie

Adelaide

In Adelaide hebben we oud en nieuw gevierd. Het was heel vreemd om dit hier te vieren, het was warm en de sfeer was heel anders. Iedereen ging 's avonds naar het park om daar naar een liveband te luisteren en om 12 uur was er vuurwerk. Lang niet zoveel als wij gewend zijn in Nederland. Na ongeveer 15 minuten was al het vuurwerk afgeknald en ging iedereen weer naar huis of naar een club. Wij vertrokken de volgende morgen alweer optijd dus je raadt het al, wij kropen lekker in ons bedje. De volgende morgen reden we richting Melbourne.. Dit was opnieuw weer een flink stuk rijden. Ergens voor Melbourne vonden we een National park, waar we 2 dagen verbleven. Het park lag ergens tussen de bergen, wat het 's nachts extra koud maakte ( 7 graden) . Ik heb 2 dagen amper geslapen omdat we geen goede dekens hadden. 's Nachts kon je de kangaroes horen. Ze sprongen over de hekken opzoek naar voedsel. Heel gaaf. We hebben daar verder nog de berg beklommen en lekker bij het kampvuur gezeten. Na deze dagen vertrekken we nar Melbourne. We hadden goede verhalen gehoord over de stad.

Melbourne.

Eindelijk een normale stad met mooie gebouwen. We hebben de hele dag rondgelopen in de stad en zagen veel mooie gebouwen. Midden in de stad stond opeens Leonie voor me ( zij zat bij mij op de middelbare school en ik wist dat ze ook in Australie was), het was leuk om haar evengezien te hebben. In Melbourne hebben we verder niet zo heel veel gedaan. Ik heb er in elk geval een nieuwe zonnebril gekocht, aangezien ik de glazen van mijn oude gebroken had, niet heel slim dus. Na Meblourne zijn we naar de Alpen gereden. Ik bereidde me alvast voor op een nieuwe koude nacht, dit veel gelukkig mee. De alpen waren erg mooi en vooral het uitzicht was prachtig. Na de alpen zijn we naar Raymond Island gereden. Dit eiland zou vol zitten met Koala's. Helaas had de regering de koala's weggehaald en naar een andere eiland gebracht. Mar gelukkig vonden we uiteindelijk een slapende koala in de boom. 's Avonds zijn we door gereden naar Lake Entrance.

Lake Entrance.

Na uren zoeken naar een kampeerplek besloten we naar een betaalde kampeerplek te gaan. Het was heerlijk om eindelijk een douche in de buurt te hebben. Normaal gesproken douchen we bij een tankstation. In Lake Entrance hebben we afscheid genomen van Roel, hij ging zijn eigen weg. We zijn met Alan, een man die daar kampeerde mee gevaren met zijn boot. We hebben de meest prachtige stranden gezien( soort van Fraser Island maar dan mooier) en we hebben zeehonden gespot!

Na Lake Entrance zijn we verder gereden naar het zuid oosten. Hier zijn heel veel mooie stranden en kleine plaatsjes zoals Bega,Thetra,Merimbula. We zijn hier 4 dagen gebleven. We sliepen op de meest mooie kampeerplaats, aan het strand. 's Nachts hoorde je de zee. Heel gaaf. Ook hier waren kangaroes. Ik heb ze zelfs 's avonds zien vechten met elkaar, zo tof! Het leek wel een bokswedstrijd. We zijn hier naar een kaasboerderij geweest, naar een heel klein stadje genaamd Tilba Tilba en naar de Mumbala watervallen. In de rotsen, door het water, was er een glijbaan gevormd. Je kon er ook van de rotsen afspringen ( 4 meter hoog). Dit heb ik uiteraard gedaan. De volgende dag had ik alleen wat spierpijn van al het klimmen.

Uiteindelijk zijn we doorgereden naar Sydney.

Sydney.

We slapen hier bij kennissen van Elisa. We worden hier heerlijk verwend en ze nemen ons overal mee naar toe. We zijn met de ferry naar de stad gevaren en we hebben het operagebouw en de bekende brug gezien. We zijn naar de Blue Mountains geweest en we hebben de Lucasgrot gezien. Je zag zoveel moois daar. We hebben er 1,5 doorgebracht met een gids.

Morgen vliegen we naar Christchurch. Ik ben benieuwd. We gaan hier opnieuw 12 dagen kamperen.

Mocht je nog meer foto's willen zien, dan kun je kijken op Elisa's pagina elisa85.reismee.nl.

Ik heb namelijk niet zoveel foto ruimte meer.

Het echte Australie

Agnes Waters.

Na Airliebeach zijn we door de regen naar Agnes Waters gereden. Dit was opnieuw weer een reis van 10 uur. Agnes Waters is een klein dorpje en staat bekend vanwege het goedkope surfen. Dit hebben wij niet gedaan, want ik denk niet dat je het binnen 4 uur geleerd hebt. Misschien dat ik van de zomer naar Frankrijk ga om het te leren, maar dat is nog zover weg. In het hostel hebben we een Australische jongen leren kennen en verteld ons dat we alle mooie plekken van Australie niet zien. Daarvoor moet je meer naar het binnenland en het is veel beter om te reizen met een auto. Na een tijdje hebben we besloten om met hem, een andere Nederlandse jongen en wij de tour te gaan doen. We reizen dan naar het binnenland van Australie. Na Agnes Waters reizen we eerst nog door naar Brisbane om daarKerstmis te vieren, samen met de Spaanse jongen.

Brisbane

In Brisbane regent het constant, maar gelukkig verblijven we in een leuk hostel. Het heeft erg veel weg van een normaal huisje, wat erg fijn is. De Spaanse jongen, Enric, gaat met kerst voor ons koken. Voor ons en nog 5 andere meiden. We hebben ook voor elkaar kerstcadeautjes gekocht om een beetje in de sfeer van kerst te komen. Het weer helpt opzich wel, aangezien het in Nederland ook zoveel regent.

Na de cadeautjes komen de andere meiden naar ons hostel toe. We hebben heerlijk gegeten, dankzij onze chef Enric!

Het echte Australie.

Na een paar dagen komen de jongens van Agnes Waters ons ophalen in ons hostel. Zij hebben alle spullen geregeld die wij nodig zullen hebben voor de trip( tenten, luchtbedden en de auto). We gaan in totaal 17 dagen met hen rondreizen, waarna we eindigen in Sydney.

We rijden 's ochtends vroeg weg en nadrie dagen rijden ( en kamperen) komen we aan bijde Pink Lakes. Het is er zo vreselijk mooi!!! Het water is zo zout, nog zouter dan de Dode Zee, dat het paars/ roze kleurt.Weinig mensen weten van deze plek weten, waardoor het er erg rustig is. Het slapen in de tent geeft ook een gevoel van vrijheid, we kunnen overal slapen waar we willen en het kost niks!

We verblijven hier 2 nachten en reizen daarna door naar Adelaide om daar Oud en Nieuw te vieren. Het is nu nog 6 uurtjes wachten en dan is het zover. Zeer waarschijnlijk verblijven we eerst in het hostel en gaan daarna naar het park, waar een feestje is.

Ik wens iederen een heel gelukkig nieuw jaar toe!!!!!!!

Withsundays

Withsundays.

Na even getwijffeld te hebben of we de Withsundays wel zouden bezoeken hebben we het toch maar gedaan. We zijn met zijn vieren per boot naar het eiland gevaren. Eerst hebben we opnieuw gesnorkeld, maar dit was veel minder mooi dan in Townsville. Het meeste koraal was dood. We hebben wel weer nieuwe vissen gespot en zelfs Nemo is gevonden!!! Na het snorkelen zijn we door gevaren naar het strand. Om het beste uitzicht te hebben op het witte strand moesten we eerst naar boven lopen. Wat was het uizicht mooi zeg! Het strand was wit en het water was zo mooi blauw. Echt helemaal te gek! We hebben hier uiteraard ontzettend veel foto's van genomen. Tijdens de lunch kwam Karel weer even langs, ik denk dat Karel heel veel broertjes en zusjes hier heeft wonen, want de meeuwen bleven maar om ons heen vliegen opzoek naar voedsel. Bijna waren we onze lunch kwijtgeraakt aan Karel.

Op het strand waren ook heel veel krabben. Dit was heel grappig om te zien. Zodra wij aankwamen lopen/rennen wisten ze niet hoe snel ze zich moesten verstoppen onder het zand. Het is heel vreemd om dan over het zand te lopen met het idee dat onder je voeten heel veel krabben zitten. Het strand verder was heerlijk, het zand was niet zo warmwaardoor je er gewoon met je blote voeten overheen kon lopen. Doordat het zand niet zo warm wordt, leggende schilpadden hier geen eieren. Diewordenniet warm gehouden door het zand.

Na deze heerlijke dag zijn we weerterug gevaren met de boot naarAirliebeach. Wehebben de afgelopen dagen nog gezwommen in de Lagoon ( zwembad), want zwemmen in de zee is nog steeds gevaarlijk met de kwallen. Vanavond om kwart voor 12 pakken we de bus naarAgens Waters. Nu nog maar 12 uurtjes wachten. We hebben ondertussen een auto geregeld voor Nieuw-Zeeland. We gaan 2 weken rondreizen in het zuidereiland en gaan dan met de ferry naar het noorden. Daar ga ik mijn familie ontmoeten. We hebben besloten om maar vier weken in Nieuw-Zeeland te verblijven, omdat we dan 2 maanden in Azie kunnen rondreizen. Dit betekent dat we eerst naar Vietnam gaan en ook Laos en Thailand gaan bezoeken. Helemaal top. Het allerleukste is nog dat het zo goedkoop is daar, dat we dan alles kunnen doen wat we willen :D

En vooral SHOPPEN!! Moeders ik denk dat er dan een flinke doos opgestuurd wordt naar huis.

Oostkust

Townsville.

Na een busreis van vijf uur zijn we aangekomen in Townsville. Eindelijk een stad met karakter. We hebben de eerste mooie, oude gebouwen gevonden. We waren meteen helemaal gelukkig bij het zien van deze stad. We verbleven ook in een ontzettend leuk hostel, heerlijk rustig en vooral heel erg schoon. We zijn ook heel kieskeurig met het uitzoeken van onze hostels, omdat we totaal geen zin hebben in de party's met allemaal jongen mensen. In Townsville hebben we ook voor het eerst in de zee gezwommen met netten. Hier kunnen geen gevaarlijke kwallen door komen. Heerlijk was dat. De volgende dag hadden we een snorkeltour. Dat was echt ontzettend gaaf! We hebben alle visjes gezien van finding Nemo, behalve Nemo zelf. Er waren zelfs een aantal haaien....brrr. Ik probeerde me zo klein mogelijk te maken, ( niet heel handig natuurlijk, want hij had mij allang al gezien) en ze zijn ook niet gevaarlijk.

De volgende dag zijn we naar Magnetic Island gegaan. Dit was een heel mooi eiland, met veel groen en mooie stranden. Er zouden hier ontzettend veel koala's moeten zitten, maar wij hebben er geen een gespot. Tijdens ons verblijf op dit eiland sliepen we in een tent, maar niet zomaar eentje, het was er een met een twee persoonsbed. Helemaal te gek! We hebben op dit eiland nieuwe leuke mensen ontmoet, een Duits meisje, Nederlandse jongen en een Spaanse jongen. Momenteel zijn we met hen aan het reizen. Erg gezellig.

Na het eiland zijn we met de bus naar Airliebeach gereden. Opnieuw vijf uur rijden met de bus.

Airliebeach.

We verblijven hier opnieuw in een rustig hostel. We delen de kamer met de Spaanse jongen en hetDuitse meisje. We zijn vandaag met zijn vieren naar de watervallen gereden in een vaag autootje(zie de foto's ). We hebben daar opnieuw gezwommen in de watervallen, wat heerlijk was en we hoefden niet bang te zijn voor krokodillen, kwallen of dat soort enge wezens. Ik heb trouwens ook gemerkt dat ik erg in trek ben bij de vrouwtjes. Ik zit namelijk onder de muggenbulten( stuk of 50?), ze beginnen zelfs al paars te worden. Dus veel mooier word ik daar niet van;) Over een paar dagen reizen we verder naar Agnes Waters en zijn uiteindelijk met kerst in Brisbane. Hopelijk is dat een leuke stad, want we zitten daar in totaal 10 dagen. Kerst vieren in de zon en op het strand, dat voelt nog steeds heel vreemd.

P.s ik vind het super leuk om wat van jullie te horen, ik heb trouwens ook mijn Nederlandse simkaart in mijn telefoon zitten, dus smsen kan ook gewoon ;)

We rock the rock!

Darwin.

Zoals ik in mijn vorige blog heb geschreven verblijven we een tijdje in Darwin. We hebben daar een aantal leuke mensen ontmoet. Een van de jongens heeft ons mee genomen naar een aantal mooie plekken rond Darwin. We zijn eerst op ' Walibi expeditie' gegaan. Na lang zoeken hadden we ze gevonden. Wel een stuk of 10 wilde Walibi's. Echt super om ze in het wild te zien. We zijn verder nog naar een afgelegen strand gereden. We moesten eerst van de weg af. Het leek wel een jeep safari.

Na ongeveer 10 dagen in Darwin te zijn geweest vertrekken we per trein ( The Ghan) naar Alice Springs. De reis duurt ongeveer 24 uur. Tijdens deze treinreis hebben we veel van de outback kunnen zien. Normaal gesproken is deze erg droog en rood van kleur. Doordat het de laatste maanden zoveel geregend heeft, is alles groen. Het was heel mooi, maar ik baalde toch dat ik de rode outback niet heb kunnen zien.

Alice Springs.

Alice Springs is geen mooie stad, zoals alle steden eigenlijk in Australie. Het lijkt meer op een industrie terrein. Misschien dat jij , Saskia, hier maar eens moet laten zien hoe ze gebouwen moeten ontwerpen. We hebben hier in Alice Springs een 3-daagse tour geboekt naar Uluru ( Ayers rock), Kata tjuta en Kings Canyon. Om 6 uur 's ochtens werden we opgehaald bij ons hostel. Na een aantal uur gereden te hebben stopte we op een kamelenboerderij. Hier hebben we even kort op een kameel gereden.

Na een rit van 5 uur zijn we dan eindelijk aangekomen bij de eerste berg. Kata Tjuta. Dit was erg mooi en vrij pittig. We moesten steeds overal op en af klimmen in de warmte ( 35 graden). De kilo's moeten er vast vanaf gevlogen zijn ;). We sliepen op een camping in de buurt van Uluru. We sliepen daar buitenin swags, soort matjes die je dicht kan ritsen. In de krant stond dat het hier 's nachts 10 graden zou zijn. Elisa en ik hadden daarom onze warme kleren aangedaan voor de koude nacht. Blijkbaar had de krant het helemaal mis, want het werd niet kouder dan een graad of 25. Het leek wel een sauna in de swegs. Ook het slapen met allemaal insecten om je heen is niet de meest ideale situatie. Gelukkig maakte de vele mooie sterren het allemaal weer goed.

De volgende dag werden we om 3.30 gewekt. Ja, je leest het goed half vier 's ochtends. Na een korte ontbijt vertrokken we naar de Uluru. Dit is een heilige berg voor de Aboriginals. We hebben ongeveer 10 km rond de berg gelopen. Dit vond ik niet heel boeiend.'s Middags zijn we hier weer vertrokken en hebben opnieuwe weer 5 uur gereden naar de Kings Canyon. Dit was echt heel mooi om te zien. Na een heerlijke avondmaal, die wij steeds zelf moesten maken, zijn we met zijn allen bij het kampvuur gaan zitten. Het vuur moest eerst nog aan gemaakt worden. Dit deden we met de hand. Na het zelf ook even geprobeerd te hebben, heeft onze gids uiteindelijk het vuur aangekregen. We hebben hier spelletjes met zijn allen gedaan.

Opnieuw moesten we 's nachts buiten sluipen. Hier liepen alleen veel meer insecten rond. Ze sprongen steeds op je. Echt heel erg irritant en vooral voor Elisa, aangezien die niet bepaald van dit soort dieren houdt. Deze nacht waren er veel meer sterren. Ik heb een heleboel vallende sterren gezien. Zoveel mooier dan in Nederland, vind je ook niet Lau?

De volgende dag ging opnieuwe de wekker ontzettend vroeg, 4 uur. We reden naar de kings Canyon en startte met de wandeltocht. Dit was een vrij pittige tocht, waarbij je heel veel moest klimmen in de hitte, later in de ochtend was het tussen de 42 en de 48 graden. Ontzettend heet. Als jullie wat warmte nodig hebben, ik kan het zo naar jullie sturen. Tijdens het lopen zaten ook steeds vliegen op je, vreselijk irritant. Maar het uitzicht maakte opnieuw alles weer goed. Wat was dit gaaf zeg. Ik heb er echt zo van genoten! Tot nu toe is deze tour mijn hoogte punt geweest van de reis.

' s Middags zijn we weer terug gereden naar Alice Springs. We hebben 's avonds nog met de groep samen gegeten en veel gelachen. Vanmiddag vliegen we weer terug naar Cairns. Daar gaan we starten met de oost kust. Hopelijk wordt dat ook erg mooi en zitten er geen kwallen in de zee. Anders kunnen we de komende tijd nog niet zwemmeb in de zee. Dus allemaal duimen voor ons!!!

G'day made!

Darwin.

Na een vlucht van ongeveer 2,5 uur zijn we aangekomen in Darwin. Ook hier is het heel erg warm en de luchtvochtigheid is nog veel hoger dan in Cairns. We slapen nu in een kleine hostel met een kamer voor ons tweetjes, heerlijk!!! Het is er niet al te schoon, maar dat nemen we maar voor lief.

In Darwin is verder niet zo heel veel te doen en al was er al wat te doen, dan heb je er eigenlijk geen puf voor, vanwege de warmte. Het is hier nu ongeveer 33 graden met volle zon. Tot nu toe hebben we hier elke dag gezwommen in het meer of in het zwembad. Zwemmen in de zee is niet mogelijk vanwege de veledodelijke kwallen.

Gister zijn we naar de Litchfield watervallen geweest. Voordat we daar aankwamen kregen we eerst een soort van show met krokodillen te zien. Wat zijn die beesten groot zeg en vooral gevaarlijk. Wanneer je in het water zou vallen zou je binnen een paar seconden op gegeten worden door devele krokodillen die daar in het water leven. Na de show zijn we door gereden naar de watervallen. Normaal gesproken ( in het droge seizoen) kun je in elkewaterval zwemmen, helaas vanwegede vele regen konden wij dat niet. De krokodillen kunnen dan namelijk bij het water komen, wat niet al te veilig voor ons is.In de laatste twee watervallen hebben we heerlijk gezwommen. Wat was dat fijn zeg, eindelijkkoud water.

Verder hebben we ook tijdens de toer veel termieten hopen gezien, dat zijn een soort kleine mieren. Je hebt drie verschillende soorten, eentje die leeft van de bomen, de andere van het gras en de laatste van de grond. Ze bouwen enorme hopen om in te leven, sommige zijn wel 4 meter lang. Je moet bedenken dat die kleine beestje er 10 jaar over doen om 1 meter te bouwen.

Volgende week woensdag vertrekken we weer uit Darwin en gaan we per trein naar Alice Springs. Ik ben benieuwd!!

Eindelijk aangekomen.

Hong Kong.

Na een hele lange vlucht van ongeveer 11 uur zijn we dan eindelijk aangekomen in Hong Kong. De stad is erg indrukwekkend, maar wat wil je met 7 miljoen inwoners. Na aankomst zijn we de stad in gegaan. Overal waar je kijkt zijn hoge gebouwenwaarbij het verschil tussen arm en rijk erg goed te zien is. Het ene gebouw staat op instorten terwijl de andere er ontzettend modern uitziet. Na een paar uur rond lopen zijn we naar een tempel gegaan. Deze zag er indrukwekkend uit, maar na binnenkomst werden we bijna uitgerookt door alle wierook.We wisten niet hoe snel we naar buiten moesten gaan.

We zijn later op de dag naar een enorme Buddha gegaan, ook wel ' The Big Budha' genoemd. Dit was echt ontzettend gaaf om te zien, het was er zo rustig, heerlijk. Vooral na zo'n drukke dag. We vielen wel op tussen alle Chinezen, er waren maar weinig buitenlanders te zien. De mensen wilden daarom maar wat graag met ons op de foto.......of overdrijf ik nu, aangezien we maar 1x op de foto zijn geweest.

Het was een erg lange dag in Hong Kong. Uitgeput kwamen we aan op het vliegveld en het enige waar ik aan dacht was slapen. We waren ondertussen ook al 32 uur wakker, de meeste mensen weten dat ik toch wel mijn slaapuurtjes nodig heb, dit was daarom ook wel een hele opgave. Zodra we in het vliegtuig zaten viel ik in slaap, wat erg fijn was. De vlucht van 7 uur ging nu erg snel voorbij.

Cairns.

Daar zijn we dan eindelijk aangekomen op de plek van bestemming. Wat was het toch warm buiten. Het verschil van 20 graden met Nederland kwam toch wel hard aan. We verblijven nu in een hostel vlakbij het centrum van Cairns. Hierbij delen we de kamer in totaal met 9 mensen. Tot mijn grote verbazing viel het mij nog erg mee. De kamer ziet er opzich netjes uit en de kamergenoten zijn aardig. Ik moet alleen nog even mijn Engels verbeteren, maar dat zal gerust goed komen, de komende maanden.

Cairns is een rustig stadje en ook niet de mooiste plek om te beginnen. We hopen dat Darwin een stuk leuker is en in elk geval droger. Want met de regen is hier niet zoveel aan. We zouden morgen met twee andere meiden een auto huren en de omgeving hier wat verkennen. Hier in de buurt zitten hele mooie watervallen, jammer genoeg is de tour gecancelled van wege de vele regen. Hopelijk hebben we in Darwin iets meer geluk met het weer.......

Nog maar 8 dagen......

Het begint nu toch echt op te schieten, nog maar acht dagen en dan vliegen we weg. Een heerlijk gevoel geeft dat, hoewel het natuurlijk ook erg spannend is.

Voor alles is/komt nu een laatste keer, de laatste keer dansen, de laatste keer lesgeven, de laatste keer borrelen in café Flinken wat was dat weer gezellig, alleen jammer dat je van de rose hoofdpijn krijgt...... Dat hield dus ook in dat ik met een lichterlijke kater ben gaan verhuizen, maar gelukkig was mijn lieve familie er om mij te helpen. Ik had echt niet verwacht dat het zo snel zou gaan, aangezien mijn kamertje toch wel erg vol stond met allemaal spullen... Maar aan de andere kant is het ook logisch dat hetzo snel ging, het is natuurlijk familie van mij endie zijn ontzettend goed en snel

Laughing

De laatste dagen ga ik heerlijk ontspannen in Twisk bij mijn ouders. Nog even heerlijk verwend worden totdat het moment is aangekomen, de laatste keer slapen in mijn eigen vertrouwde bedje voor de grote spannende reis........